Jdi na obsah Jdi na menu
 


Část kolejového lože připomene unikátní přesun mosteckého kostela

8. 9. 2023

 

Zajímavý artefakt z nedávné historie Mostu věnuje obyvatelům města skupina SEV.EN ČESKÁ ENERGIE, která v jeho okolí provozuje uhelné lomy ČSA a Vršany. Jejím pracovníkům se totiž podařilo objevit část speciální kolejové konstrukce, po které byl před 48 lety unikátně přesunut děkanský chrám Nanebevzetí Panny Marie.  


„Fragment konstrukce bude po dohodě s městem Most a společností DIAMO instalován v místě, kde nynější parková úprava odkazuje na původní pozici kostela a bude naznačovat směr, kterým byl kostel přesunut. Bude tak připomínat tuto unikátní technickou operaci. Shodou okolností se jedná o stejnou část kolejového lože, která je zřetelně vidět na dobových fotografiích,“ uvádí generální ředitel těžebních společností Petr Lenc.  


Práce na instalaci konstrukce probíhaly už v srpnu tak, aby byla na novém místě v září, v době výročí zahájení přesunu kostela. Stěhování kostela začalo 30. září 1975 a trvalo do 27. října, celkem 646 hodin. Kostel byl zpevněn speciální ocelovou konstrukcí a pomocí 53 speciálních vozíků byl posunován na čtyřech kolejích, přičemž byl zezadu tlačen a zepředu brzděn hydraulickými válci. Vodováhy a elektronická čidla během cesty sledovala jeho veškeré pohyby a výškové odchylky. Kostel takto zdolal trasu dlouhou 841,1 metru průměrnou rychlostí 2,16 centimetrů za minutu. Na novém místě poblíž barokního špitálu s gotickým kostelem sv. Ducha byl pak posazen na nové základy a probíhaly v něm restaurátorské práce. Přesun kostela je zapsán do Guinnessovy knihy rekordů jako přeprava nejtěžšího předmětu po kolejích, protože jeho celková váha činila 12 tisíc tun.

 

konstrukce-pro-pr--esun-kostela.jpg

 

 

 

 

 

Zdroj, foto: Skupina Sev.en